Zandvoort heet voortaan in de toeristenfolders Amsterdam Beach, vakantiegangers leren de Keukenhof kennen als Flowers of Amsterdam en het Muiderslot en omgeving moeten het stellen met het Castles & Gardens of Amsterdam.
De campagne waarmee Amsterdam Marketing de toeristendruk op de binnenstad probeert de verlichten leidde in 2016 al tot spottende reacties.
Arjen Lubach weidde er in Zondag met Lubach een segment aan waarin heel Nederland werd omgedoopt tot Groot Amsterdam, van de Waddeneilanden (Amsterdam Islands) tot de hunebedden (Amsterdam Stones). Belachelijk, wist de kijker meteen.
Maar sinds deze week prijken in meerdere Mokumse bushokjes opvallende rode posters met de tekst ‘Amsterdam volgeboekt? Kom naar Drenthe!’. Toeristen worden niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels, Duits, Spaans en Chinees naar de website Oerbnb.nl gelokt.
Doet binnenkort de eerste Chinese bustoer de Amsterdam Stones aan?
"Nee, nee, we hebben het hier nog gewoon over hunebedden", zegt Astrid Crum als Business Insider haar opbelt. Crum is directrice van Drenthe Marketing, het bureau dat achter de Oerbnb-campagne zit. De campagne blijkt gericht te zijn op de Amsterdammer die het constante geratel van rolkoffers niet meer kan verdragen. "Plus de rest van de Randstad en hier en daar misschien een expat, onze site is ook in het Duits en Engels."
Maar waarom dan die andere talen? "De actie is uiteraard een knipoog naar Airbnb en is bedoeld om voor zoveel mogelijk reuring te veroorzaken. In dat licht moet je de Spaanse en Chinese posters zien. De reacties op social media maken duidelijk dat de opzet is geslaagd."
Leuke campagne van @marketingdrenth in hartje Amsterdam. #OerBnb pic.twitter.com/TQF9lVe5O0
— Jordi v/d Bovenkamp (@JOR_ID) 8 maart 2019
Volgens Crum heeft Drenthe de oververmoeide Randstedeling ook naast de hunebedden veel te bieden. "We hebben drie natuurparken, de Koloniën van Weldadigheid vormen een even onmisbaar als onderbelicht onderdeel van de Nederlandse geschiedenis en het Drents Museum heeft vannacht de 'Oscar voor Musea' gewonnen - daarbij heeft het de Hermitage en het Rijksmuseum afgetroefd."
In Drenthe is de toeristische sector, goed voor een jaarlijkse omzet van 1,1 miljard euro, een belangrijke levensader. Vooral Oost-Drenthe is een krimpregio. Crum is dan ook niet bang dat de hunebedden en Veenkoloniën binnenkort een even overlopen toeristenpleisters worden als Giethoorn.
"De Drentenaren ervaren zelf het belang van toerisme. Voor de bewoners betekent het niet alleen inkomsten, maar ook dat supermarkten en zwembaden die anders gesloten hadden moeten worden, open kunnen blijven. Bovendien trekt de provincie ook een eigen type toerist, dat zijn niet de dronken Engelsen. Voorlopig is iedere vakantieganger welkom!"